
Найкращі у світі.
05.01.2025 | Yuri Aksenov
Найкращі у світі.
Cadillac - відомий бренд зі 120-річною історією. Це один з найсучасніших виробників у світі. Cadillac був першим, хто встановив в автомобілі двигун V8, автоматичну коробку передач, кондиціонер, подушки безпеки, пам'ять і підігрів сидінь, гідропідсилювач керма, ABS і багато іншого! Mercedes, Rolls-Royce, Renault і Volkswagen просто не мають такої кількості цих функцій, що б там не говорили.
Ренесанс Сіті.
У 1663 році французький авантюрист Антуан Ломе де Ламот де Кадиллак прибув до Нового Світу з-за океану. Здебільшого він просто шукав пригод. Він воював з ірокезами в Канаді, потім досліджував нові землі для французької метрополії. Торгував хутром та алкоголем з індіанцями. Загалом, Антуан був зайнятий зароблянням грошей і політичною кар'єрою. Він навіть опинився у в'язниці по обидва боки Атлантичного океану. Кадилак відомий в історії як засновник форту Поншартрейн-дю-Детройт у 1701 році. Цей невеликий торговий пост переріс у канадське місто Детройт, яке згодом було повернуто Сполученими Штатами. З часом Детройт став важливим транспортним вузлом і центром американського суднобудування. На початку 20-го століття автомобільні заводи "Форд", "Додж Бразерс", "Крайслер", "Паккард" і "Дженерал Моторс" зробили Детройт столицею американської автомобільної промисловості.
Складальний завод Packard у 1941 та 2013 роках. Протягом останніх чотирьох десятиліть Детройт занепадає.
Великий Старий з Детройта.
Це було прізвисько Генрі Ліланда, талановитого винахідника, інженера та бізнесмена з Детройта. На відміну від Генрі Форда та Волтера Крайслера, він не є відомим іменем. Але він залишив по собі важливу спадщину: заснував два найвідоміші автомобільні бренди Америки - Cadillac і Lincoln, а також допоміг врятувати General Motors від краху. І без GM важко уявити автомобільну промисловість такою, якою вона є сьогодні. Всі ці дивовижні речі сталися, коли Ліланду було вже за 60.
На початку 1900-х років Ліланд був відомий як експерт у галузі точної інженерії. Це стосувалося всього - від машинок для стрижки волосся до корабельних двигунів. У 1900 році він отримав замовлення від нової автомобільної компанії Oldsmobile. Її засновник і власник, Ренсом Олдс, попросив його вдосконалити одноциліндровий двигун, який мав лише 3 к.с. Ліланд повністю перебудував його, і, завдяки більш точному припасуванню деталей, отримав 10 к.с. Слабке шасі першого "Олдсмобіля" не могло впоратися з такою потужністю, а інвестувати в модернізацію Олдс не хотів. Тож він швидко попрощався з Ліландом.
У 1902 році Вільям Мерфі, інвестор, попросив Ліланда перевірити рахунки Детройтської автомобільної компанії, яка збанкрутувала. Генрі Форд був причиною краху компанії. Він дуже засмутився, коли втратив роботу, а потім заснував власну компанію під назвою "Форд Мотор Компані", яка була трохи успішнішою і існує донині.
Генрі Ліланд та його особистий Cadillac Osceola 1905 року. Перший Кадилак із закритим кузовом. І той самий 10-сильний двигун. Пра-пра-прадідусь Cadillac ATS, про який піде мова нижче...
Генрі Форд. Конкурент, заздрісник, ворог.
Ліланд побачив у заводі потенціал і переконав інвесторів не продавати його. Він вирішив використати для перезапуску Модель А, яку частково розробив Форд. Він добудував її і встановив той самий двигун потужністю 10 к.с., від якого відмовився Ренсом Олдс. Він назвав свою нову компанію "Кадилак" на честь засновника Детройта і використав свій родинний герб як логотип зі щитом, короною, традиційними мерлетами (птахами) і вінком з тюльпанів. Це символізувало шляхетність і силу. Логотип багато разів змінювався протягом багатьох років. Зараз на ньому немає ні вінка, ні корони, ні інших дрібних деталей. Це те, що було популярним на той час.
Сучасний логотип використовується з 2014 року.
Дьюар Троті та Всесвітній стандарт якості.
Від самого початку Cadillac був відомий своєю якістю та надійністю. Зі слоганом "Купуючи Cadillac, ви купуєте подорож в обидва кінці", автомобілі Cadillac швидко стали найбільш продаваними автомобілями в Америці. Генрі Форд, амбітний і мстивий, дуже не любив Ліланда і іноді отримував задоволення від того, що ставив йому палиці в колеса.
У 1908 році Cadillac виграв Трофей Дьюара, дуже важливу нагороду від Королівського автомобільного клубу Великобританії за допомогу в удосконаленні автомобілів. Ця нагорода стала свідченням досягнень Генрі Ліланда в галузі стандартизації та точної обробки деталей. Ідею масового виробництва взаємозамінних деталей Ліланд запозичив у Семюеля Кольта, коли працював механіком на збройовому заводі у Спрінгфілді під час Громадянської війни.
Англійці дуже пишалися своєю країною і не дуже добре ставилися до американців, тож "Кадилак" довелося багато випробовувати. Королівський автомобільний клуб випадковим чином вибрав три однакові моделі 1907 року випуску K зі складу лондонського дилера американської компанії. Потім автомобілі перегнали на гоночну трасу Бруклендс, і кожен з них проїхав 10 кіл. Потім "Кадилаки" відвезли назад на склад і повністю розібрали. Там було три купи з 721 деталі. Потім вони змішали їх в одну велику купу, випадковим чином витягли з неї 89 деталей і замінили їх новими зі складу дилера. Потім вони розсортували їх на три рівні частини. Складанням займався один механік, якому допомагав лише асистент. Вони використовували лише гайкові ключі та викрутку. Проблема ускладнювалася тим, що напередодні пройшов сильний дощ, і дах складу, де зберігалися розібрані автомобілі, протікав. Це означало, що іноді робітникам доводилося працювати по щиколотку у воді.
Після складання кожен з трьох автомобілів проїхав 500 миль (800 км) по трасі Бруклендс без жодної поломки, що було вражаючим досягненням для тієї епохи! Більше того, один з трьох тестових автомобілів незабаром був використаний Королівським автомобільним клубом у 2000-мильній (3200 км) міжнародній гонці International Touring Car '1908, і він виграв її! Це означало, що Cadillac був офіційно визнаний найкращим автомобільним брендом. Компанія багато років використовувала слоган "The Standard of the World" ("Світовий стандарт"), але зараз використовується лише "World's Best" ("Найкращі у світі").
1907 Cadillac Model K
Наклейка на торці дверей сучасного Cadillac. "Найкращий у світі": скромно і лаконічно.
Через п'ять років, у 1913 році, Cadillac знову виграв трофей Дьюара. Цього разу - за впровадження в автомобіль єдиної електричної системи, що включала стартер і фари. До цього двигун доводилося запускати вручну за допомогою спеціального вигнутого важеля. Причиною успіху Ліланда стала трагічна загибель його друга і колеги Байрона Картера. Він намагався завести заглохлий "Кадилак" під дощем на околиці Детройта, коли ручка вдарила його по голові. Він захворів на пневмонію і невдовзі помер. Ліланд пообіцяв, що Cadillac більше не буде травмувати людей у такий безглуздий спосіб, і знайшов рішення, яке використовується і сьогодні.
Онук Генрі Ліланда та Кубок Дьюара.
General Motors, Lincoln і занепад кар'єри Ліланда.
Справи Cadillac йшли дуже добре, але інвестори не були впевнені, що автомобільний бізнес стабільний. Тож коли генеральний директор General Motors Вільям Дюрант запропонував Мерфі продати Cadillac, той одразу ж погодився. Генрі Ліланд очолив переговори і отримав за компанію майже 6 мільйонів доларів - це еквівалент 200 мільйонів доларів сьогодні. Водночас новий власник компанії запропонував Ліланду залишитися на посаді боса. Так з 29 червня 1909 року Cadillac став важливою частиною GM, а також найважливішим і найпрестижнішим продуктом компанії. До 1910 року це була єдина прибуткова частина групи, до якої також входили Buick, Oldsmobile та Rapid (компанія, яка згодом стала GMC). Але під керівництвом Дюранта, відомого своєю нерозсудливістю, GM опинилася на межі банкрутства. Він взяв поважного і врівноваженого Ліланда на зустріч з банкірами. Переконлива промова Ліланда переконала банкірів позичити GM гроші, необхідні для виживання.
У 1913 році Ліланд подорожував Європою і зрозумів, що наближається війна. Він запропонував виготовляти зброю для армії, але Дюрант відмовився. Ліланд так сильно переживав через це, що звільнився, отримав державну позику і заснував власну компанію, щоб допомогти військовим. Він назвав цю патріотичну компанію "Лінкольн" і почав виробляти двигуни для винищувачів. Після війни Lincoln переключився на виробництво автомобілів і став одним з головних конкурентів Cadillac. Але, незважаючи на відносний успіх, компанія Ліланда проіснувала недовго. У 1922 році він був змушений продати її Генрі Форду за 8 мільйонів доларів, що становило лише половину вартості активів Лінкольна. Стрес від усіх юридичних баталій врешті-решт не витримав Ліланда. Він здався і пішов на пенсію. Генрі Ліланд помер у 1932 році у віці 89 років.
Акція General Motors. 1916 рік.
Аль Капоне - не Дон Корлеоне. І інші цікаві факти з історії Cadillac.
Відомий чиказький гангстер Аль Капоне обожнював кадилаки і мав їх кілька. Один з них, 341-A Town Sedan 1928 року, був оснащений сталевими пластинами та куленепробивним склом товщиною 2,5 см. Це був перший в історії броньований автомобіль. Після арешту Капоне в 1931 році, уряд США забрав автомобіль. Після нападу Японії на Перл-Харбор у грудні 1941 року броньований "Кадилак" використовувався для перевезення президента Франкліна Рузвельта до Конгресу, де він виголосив знамениту промову "День ганьби". Коли його запитали про автомобіль, президент Рузвельт відповів: "Сподіваюся, містер Капоне не буде проти". До речі, один з кадилаків Капоне купила кінокомпанія Paramount Pictures і використовувала його в багатьох своїх фільмах, зокрема у "Хрещеному батьку".
Броньований кадилак Альфредо Капоне.
Cadillac - дуже відомий бренд у США. Багато відомих людей були власниками Cadillac. Наприклад, Елвіс Преслі, король рок-н-ролу, володів великою кількістю автомобілів. У нього навіть був Boeing 707. Але Елвіс дуже любив Кадилаки. Він купив рожевий Cadillac Fleetwood 60 Special 1955 року для своєї матері, але оскільки вона не вміла водити, він водив його сам. Потім він купив ще кілька таких автомобілів.
Король і його De Ville 1957 року.
У 1922 році Cadillac випустив Type 59C - автомобіль з підвіскою, яку можна було регулювати відповідно до потреб водія. Автомобіль також мав систему підкачки шин за допомогою компресора з автономним живленням.
Cadillac Type 59C
У 1927 році Харлі Ерл розробив зовнішній вигляд моделі La Salle для Cadillac. Це був перший в історії автомобіль з суцільнометалевим дахом, і Ерл став піонером автомобільного дизайну. Він працював у General Motors до 1959 року, і багато в чому завдяки йому дизайнери автомобілів почали брати ідеї з літаків. Візьмемо, наприклад, Coupe De Ville 1949 року. Дизайн його заднього крила був натхненний хвостовим стабілізатором винищувача P38 Lightning, і це привернуло велику увагу громадськості.
Щоб не псувати естетику екстер'єру, дизайнери Coupe De Ville 1949 року придумали сховати заливну горловину бензобака в відкидний задній ліхтар.
Салон Cadillac Debutante 1950 року був оздоблений 187 шкурами сомалійського леопарда. Він також мав позолочену приладову панель і ключ запалювання. Це ідеальний приклад "лухарі"! Невдовзі інші моделі наслідували цей тренд. Наприклад, Eldorado Brougham мав автоматичні дверні замки, низькопрофільні шини на алюмінієвих дисках, сидіння з електроприводом і пам'яттю, косметичку і магнітні стакани для віскі. І все це було стандартом у 1957 році!
Леопардовий шик модерн.
Cadillac був першим серійним автомобілем у світі з двигуном V8, а пізніше з двигуном V16.
У 1964 році автомобілі Cadillac почали оснащувати клімат-контролем. У 70-х роках GM почала встановлювати подушки безпеки на свої моделі, але лише в середині 90-х вони стали звичним явищем в автомобілях.
З 1987 по 1993 рік Cadillac випустив 21 тисячу родстерів Allante, які були дуже дорогими і рідкісними. Кузови для цієї моделі виготовлялися в Італії на ательє Pininfarina і доставлялися в Детройт літаком для остаточного складання. Щоб вмістити всі ці кузови Allante, аеропорту в Турині довелося розширити злітно-посадкову смугу, щоб міг приземлитися Boeing 747, який міг вмістити 56 кузовів Allante. Не дивно, що базова версія розкішного родстера коштувала 54 700 доларів, що сьогодні, з урахуванням інфляції, дорівнює 130 тисячам доларів!
Allante епічно провалився.
У 2000-х роках Cadillac вступив у нову еру. Поява седана CTS з його спортивним характером ознаменувала зміни для Cadillac. Вони хотіли відійти від іміджу автомобіля для пенсіонерів і хотіли стати відомими як автомобіль для водіїв. Компактний седан ATS, випущений у 2012 році, щоб конкурувати з BMW 3-Series, Mercedes C-Class і Lexus IS, є прекрасним прикладом цього.